vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ - 29 October 2018
در دوره های علمی و فرهنگی«مسجد تمدن ساز» عنوان شد؛

نشست تخصصی| تنها راه تولید مدیریت اسلامی، فقه الاداره است

وسائل- حجت الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید برمدیریت اسلامی گفت: به صورت مجتهدانه نیاز است نظام اداری اسلام استنباط شود چرا که مدیریت اسلامی محصولی است که جز از طریق فقه الاداره جایی ندارد و در عین حال فقه الاداره محصولش مدیریت اسلامی است و تنها راه تولید مدیریت اسلامی، فقه الاداره است.

 

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی،امام جمعه پردیسان قم در دوره های علمی و فرهنگی «مسجد تمدن ساز» که به همت بنیاد علمی فرهنگی حیات در مسجد امام خمینی(ره) 14 تا 15 شهریور برگزار شد، با اشاره به اتمام سال قمری گفت: در پایان سال قمری که به غدیر ختم می شود این سوال را باید از خود بپرسیم که آیا حکومت ائمه را قبول کردیم؟

وی درادامه افزود: ما باید بررسی کنیم که برای تقویت حکومتی که درغدیر به ولایت سپرده شد، چه کاری انجام دادیم؟، آیا نسبت به آنها معرفت داشتیم؟ در واقع پذیرش  امر ولایت پیام غدیر است و از طرفی امام به صورت ذاتی مدیر و امیر است.

امام جمعه پردیسان قم درادامه درباره دلایل حوادث تاریخی در پایان سال قمری گفت:  در واقع دعوای ما حکومت و امارت و ولایت است چرا که حکومت محل تنازع است و به معنای حذف یک جایگاه علمی و اجتماعی و معنوی نیست .

انقلابی بودن آئین نامه دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این مطلب که انقلابی بودن آئین نامه دارد که در جامعه کبیره و صیغه وجود دارد، بیان داشت: در واقع این انقلابی بودن حقوق دارد وبی حساب و کتاب نیست و به همین دلیل به هر شکل نمی توان در نظام ولایی انقلابی بود چرا که نظام ولایی اساس آن حکومت است.

امام جمعه پردیسان قم درادامه با اشاره به فعالیت های مرکز تخصصی مدیریت اسلامی گفت: در واقع نخستین رشته تمدن ساز مدیریت علوم انسانی است که وارد حوزه شده است چرا که تمدن نوین اسلامی خوراک آن علوم انسانی اسلامی است که اگر وارد حوزه به صورت رشته آموزشی نشود تمدن اسلامی سرابی بیش نیست که اگر قرار باشد دانشگاهها علوم انسانی را اسلامی سازند، کارآمد نیست.

مشکلات نظام جز با سرپنجه اجتهاد قابل حل نیست

وی درادامه با بیان اینکه زمانی می گفتند فقه پویا یا سنتی و این درحالی است که امروزه گفته می شود، فقه معاصر گفت: از آنجا که این عصر،عصر حکومت ولایت فقیه است و نظام اسلامی تشکیل شده است وفقه باید در خدمت نظام باشد در عین حال مشکلات نظام جز با سرپنجه اجتهاد قابل حل نیست.

وی با بیان اینکه با اجتهاد باید منکرات معاصررا شناخت، اظهارکرد: در واقع شناخت منکرات با احساسات درست نیست و وقتی که حوزه فقیهانه و مجتهدانه به نظام و ولی فقیه کمک کند دیگرامکان سیاه نمایی این مشکلات و معضلات وجود ندارد.

 امام جمعه پردیسان قم با اشاره به این مطلب که کمک مجتهدانه حوزه به نظام و ولی فقیه از فتوای تنباکوی محمد تقی شیرازی مهمتر است، تصریح کرد: در واقع از اهداف انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی است که جز با سوخت رسانی علوم انسانی اسلامی میسر نیست و این علوم انسانی اسلامی جز با اجتهاد امکان پذیر نیست.

به صورت مجتهدانه نیاز است نظام اداری اسلام استنباط شود

وی درادامه دربخش دیگری با تأکید بر مدیریت اسلامی گفت: به صورت مجتهدانه نیاز است نظام اداری اسلام استنباط شود چرا که مدیریت اسلامی محصولی است که جز از طریق فقه الاداره جایی ندارد و در عین حال فقه الاداره محصولش مدیریت اسلامی است و تنها راه تولید مدیریت اسلامی، فقه الاداره است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به این مطلب که قران یک آیه غیر مدیریتی ندارد چرا که قرآن گزارش،گزاره های مدیریت  خداوند بر هستی است، اظهارکرد: در جمهوری اسلامی فتوا باید تبدیل به قانون شود چرا که این کارعلمی و دینی است که در این صورت مدیریت از اسلام گرفته می شود.

ترسیم مدیریت کشوری در قالب های شهری و محله ای

وی درادامه ضمن ترسیم مدیریت کشوری در قالب های شهری و محله ای که نیازمند بایسته های قانونی و اجرایی و قضائی است، تصریح کرد: در واقع قوه قضائیه شورای امر به معروف در محله است و کار امر به معروف پرونده سازی و پرونده سوزی نیست بلکه نمی گذارد پرونده ها تشکیل  شود و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر این است که که در محله منکر انجام نشود.

امام جمعه پردیسان قم درادامه با تأکید بر نقش مساجد در تربیت امامان محله که به عنوان امام جماعت در مساجد فعال هستند، گفت: در واقع امام جماعت مسجد مدیر و امیر محله است و این درحالی است که ما غدیر را جشن می گیریم ودر عمل به سقیفه ای هستیم و در عین حال هر کس که نتواند امیر باشد، امام نیست و به همین دلیل نیاز است تا حوزه امام تربیت کند تا مساجد کشور خالی از امام برای مدیریت محله نباشد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲